"Etter hvert som flere forbrukere over hele verden har blitt interessert i elektrifiserte biler, forplikter Ford seg til å være en av de ledende i å tilby forbrukerne et bredt spekter av elektrifiserte kjøretøy, tjenester og løsninger som gjør folks liv enklere," sier Mark Fields, toppsjefen i Ford Motor Company. "Våre investeringer og utvidelse av sortimentet gjenspeiler vår oppfatning av at det globale tilbudet av elektrifiserte kjøretøy vil overstige tilbudet av bensindrevne biler i løpet av de neste 15 årene."
Bygger på to tiår med erfaring, og bruker lærdommen til å levere patentert teknologi, programvare og tjenester for å appellere til pickup-kunder, SUV-eiere, Performance-entusiaster, kommersielle flåtekunder og andre.
"Fords globale strategi for elektrifiserte kjøretøy er å bygge videre på våre sterke sider," sier Raj Nair, sjef for produktutvikling i Ford Motor Company. "Mens noen andre synes å være fokusert på å markedsføre påstander og tall, er vi fokusert på å tilby kundene enda mer av det de liker med deres Ford-biler. Det betyr økt kapasitet og bedre produktivitet for pickup og nyttekjøretøy, høyere ytelse for sportsbiler - pluss bedre drivstofføkonomi ".
I år begynner Ford å teste sin nye generasjon teknologi innenfor elektrifiserte kjøretøy. I Europa vil Ford begynne testing av Transit Custom plug-in hybrid senere i år, sammen med et nytt sett med mobilitetstjenester og konnektivitet.
I tillegg, i New York og flere store amerikanske byer, vil Ford teste en flåte på 20 Transit Connect hybridtaxi og varebilprototyper i noen av verdens mest krevende trafikkforhold.
Disse Transit Connect bygger på suksessen til verdens første hybridtaxi - Ford Escape Hybrid - som også var verdens første hybrid-SUV og den første nord-amerikansk byggede hybridbilen. Mange Escape Hybrid-drosjer er fortsatt på veien, flytter passasjerer mer enn 560.000 km hver, og bruker fortsatt sine originalbatterier.
I dag er Ford USAs mest solgte plug-in hybrid-merke og nummer to i USA for alt salg av elektrifisert kjøretøy.
Nye tjenester
Med mer enn to tiår med lederskap innenfor elektrifiserte kjøretøy og nyttekjøretøy, arbeider også Ford med en rekke tjenester for å gjøre dagliglivet med en elektrifisert bil enda enklere.
"Innovative tjenester kan være like viktig for kunder som elektrifisert biler," sier Hau Thai-Tang, Fords «EV-ansvarlig». "Vi investerer i løsninger for å hjelpe våre kunder til å innlemme disse nye kjøretøyene og teknologiene i sitt daglige liv"
Ford har allerede en intensjonsavtale med flere andre bilprodusenter i Europa om å bygge ut et ultra-raskt lade-nettverk - anslått til å være betydelig raskere enn det kraftigste ladesystemet utplassert i dag. Et foreløpig mål på ca. 400 ladestasjoner i Europa er planlagt. Innen 2020 bør forbrukerne ha tilgang til tusenvis av kraftige ladestasjoner.
Forstå kundene
Ford har grundig studert hvordan tidligere og nåværende eiere av elektrifiserte biler bruker sine biler. Selskapet har solgt mer enn 560.000 elektrifiserte biler globalt siden 2005.
Ved å studere 33.000 Ford-eiere av elektrifiserte kjøretøy - som har kjørt 58 millioner unike turer - har Ford lært:
- 88 % av kundenes daglige kjøreavstand er 90 km eller mindre. For plug-in hybrider, er den gjennomsnittlige kjørelengden mellom hver bensinfylling på ca. 1000 km.
- Kundene ønsker så lang elektrisk rekkevidde som mulig, men rekkeviddeangst synker over tid etter at de blir mer komfortable og kjent med teknologien.
- 80 % av Ford-kunder med elektriske biler lader en gang om dagen - 60 % i løpet av kvelden.
- Ford-kunder med elbiler har til sammen ladet sine biler totalt 9,4 millioner netter.